آب انبار مشهد

معرفي شهرستان تفرش

 در محله مشهد در مجاورت امام زاده محمد اب انبار ي وجود دارد 

كه بنا بر سنگ نبشته اي كه در سردر ان وجود دارد قدمت اين بنا
به بيش از 220سال پيش مي رسد كه به نظر مي رسد كه قبل از به 
وجود امدن تكايا در تفرش مردم شيعه ي اين ديار در ماه محرم در 
جوار امام زاده محمد به سوگواري و تعزيه خواني مي پر داختند 
كه اين اب انبا ر جهت رفاه حال زايرين و سوگواران ساخته شده
است
[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]
 
 
نوشته شده در 21 آذر 1389برچسب:,ساعت 13:12 توسط داود مشهدي|

 ماه محرم در تفرش
ایام دهه اول محرم در منطقه فم تفرش در پنج محله شامل میانده-زاغرم-ششناو-خلچان و مشهد از صبح روز اول محرم با مراسم قدیمی علم گرداني از درب منازل اشخاصی که صاحب علامتهای یک تا چند ین تیغه با سلام وصلوات وصرف شیرینی و شربت به سوی تکیه های محل مربوطه اغاز میشود
طبق روال این سالها همه روزه در صبح وظهر عصردرتکیه های خلچان میانده وششناومجالس تعزیه های مختلف برگزار میشود وشب اهالی هر محله در تکیه های محل خود اجتماع کرده وپس از مراسم روضه خوانی به سینه وزنجیر زنی میپردازند ودر شبهای نهم ودهم محرم دسته جات عزا داری هر محل درقالب دسته های سینه زنی وزنجیر زنی به تکیه های دیگر محله ها میروند وبه عزا

داری برای امام حسین ویاران باوفایش میپردازند
این مراسم تا روز عاشورا ادامه پیدا میکند وتا ظهر عاشورا که تعزیه شهادت امام حسین (ع) در یکی از تکیه های میانده یا ششناو برگزار میگرددوسپس عزاداران بابلندکزدن نخل ان محل بهسوی امامزاده محمد (ع)محله مشهدحرکت کرده ودر انجا به عزا داری میپردازندوسپس به محله خود باز گشته ودر کوچه های محل نیز اقدام به سینه زنی و قبلاعلم گرداني می کردندوسرانجام در شام عاشورامراسم شام غریبان بهمراه تعزیه بازار شام(به اسارت رفتن بازماندگان حادثه عاشورا)برگزار میگردد

نوشته شده در 14 آذر 1389برچسب:ماه محرم در تفرش,ساعت 6:0 توسط داود مشهدي|

 

 







ابراهیم کاریابی
« تفرشیها هر کجا باشند نسبت به موطن اصلی خویش علاقة وافر و حیرت آوری دارند که در میان تمام اقوام زبانزد میباشد.» مردمی که همیشه در مواقع انجام کارهای عمومی و عام المنفعه برای کمک و همیاری پیش قدم میگردند.
از قدیم الایام تفرش در تقسیمات کشوزی به صورت بخشی از شهرستان اراک منظور شده بود که مرکز بخش « شهر فعلی تفرش » از دو قسمت یا دو محلة بزرگ نزدیک به هم به نامهای فم و طرخوران تشکیل میشد.
ابراهیم حاج قربانی در سال 1281 در محلة فم تفرش در خانوادة مذهبی قدم به عرصة وجود گذاشت و سنین جوانی را در تفرش زندگی کرد و تحصیلات قدیمه را در مکتبخانه های خصوصی آن زمان در تفرش بسیار شده بود، تا حد احتیاج وقتش آموخت. او بسیار به تحصیل فرزندانش هم توجه نشان می داد و بیسوادی را ننگي بزرگ میشمارد.

مردم تفرش عموما حتی بانوان به تحصیل و خواندن و نوشتن علاقمند بودند به همین جهت در تمام محله ها کتابخانه های متعدد وجود داشت و مورد استفاده عموم مردم قرار میگرفت.

حتی اشخاصی که در تابستان به کار زراعت و دامداری مشغول بودند، بقیهدفصول و زمان بیکاری را از دست نمیدادند و برای ادامة تحصیل به مکتب میرفتند.

لذا تفرشیها از قدیم دارای فرهنگ بالایی بودند و اغلب خوشنویس و با سواد محسوب میشدند.
شهرستان تفرش که به فاصلة220کیلومتری جنوب غرب تهران قرار گرفته منطقه ایست کوهستانی با آب و هوای معتدل و سرسبز و خرم با محیطی آرام و دلنشین که به همین مناسبت تفرشیهای مقیم تهران و دیگر شهرهای کشور فصل تابستان را برای استراحت و استفاده از آب و هوای لطیف و سالم به آنجا روی می آورند.
جوانی ابراهیم کاریابی در تهران
بالاخره مرغ دل ابراهیم که آرزوهای بسیار بزرگی در سر و دل میپروراند با اجازة مادرش که تنها سرپرست او بعد از مرگ پدر بود، قفس شکست و به سوی پایتخت پرگشود.

با اینکه در آن زمان به یمن حضور خوشنویسان تفرشی و دستگاه های دولتی هجرت و کوچ برای رشد و شکوفایی عادی بود و کارمندی دولت قرب و منزلتی خاص بین مردم داشت و برای ابراهیم که در زمان خودش فردی با سواد محسوب میگشت و او میتوانست با استفاده از نفوذ همشهریانش که در ادارات دولتی مصدر کار بودند و اغلب آنها پستهای کلیدی و مهم داشتند استخدام در یکی از دستگاه های دولتی کار سهل و آسانی بود معهذا او به کار دولتی و جیره بگیری رغبتی نداشت و از آنجایی که در سر آرزوهای بزرگی میپرورانید شغل آزاد را ترجیح داد
از جمله كارها وخدمات به ياد ماندني ايشان 
اجراي طرح خيابان كشي درتفرش باكمك اهالي درسال1330
تاسيس بيمارستان درتفرش
احداث اولين حمام عمومي
ساختن مدرسه
احداث ميدان باغ ملي
ودهها خدمت ديگر...يادش گرامي
نوشته شده در 11 آذر 1389برچسب:كاريابي,تفرش,ساعت 5:4 توسط داود مشهدي|

 معرفي امامزاده محمد (افطسي)


اين امامزاده، جد مقام معظم رهبري و محل دفن محمد بن حسن افطس بن علي اصغر بن امام زين العابدين (ع) مي باشد. 
متن شعر موجود در ايوان سردر، حاکي از آن است که اين ايوان در سال 1050 ه.ق توسط خواجه مومن و در زمان در دوران صفويه (قرن دهم هجري ـ شاه عباس دوم) ساخته شده است و جزء آثار ملي به ثبت رسيده است. 

اين بناي تاريخي در مركز شهر تفرش واقع شده و داراي گنبدي دوپوش بوده كه نماي پوسته بيروني از كاشيهاي نره رنگي و خطوط نوشته اي تشكيل يافته و زير سقف گنبدخانه داراي مقرنس كاري و تزئينات نقاشي مي باشد سقف ايوان ورودي به زير گنبدخانه نيز داراي مقرنس كاري بوده كه تزئينات كاشي با رنگهاي مختلف آنرا تزئين داده است . 

اين آرامگاه، چهار ايوان دارد که جز ايوان شمالي بقيه داراي جدار سفيدکاري با سقفي رومـي پوش اند. 

در طرف ضلع شمال و جنوب آن ورودي به ايوان است و در سمت شرق و غرب ايوان بدون ورودي احداث شده , اصل بنا مربوط به دوره ايلخاني مي باشد و تزئينات و نقوش روي سقف در دوره صفوي انجام گرفته است. 
امامزاده محمد از ديگر آثار به ثبت رسيده ملي درعصر صفويه قرن دهم و زمان شاه عباسي دوم مي باشد
 
 
نوشته شده در 9 آذر 1389برچسب:امامزاده محمد تفرش,ساعت 5:35 توسط داود مشهدي|

 تفرش مهد تعزيه کشور

استان مرکزي، تهران، خراسان، اصفهان از جمله استانهاي داراي تعزيه قابل توجه هستند اما تحقيق در مورد تعزيه تفرش نشان داده است بيشترين تعزيه خوانان کشور از اين خطه برخاسته اند.

تعزيه در تفرش جزيي از زندگي مردم است و همه خانواده هاي تفرشي را درگير خود کرده است. بوي تعزيه قديمي درحسينيه هاي چوبي معروف تفرش که قدمت چندصد ساله دارد انسان را مست مي کند.

رضا حيدري يکي از تعزيه خوانان مشهور کشور است که نمونه اي از خطه تفرش است.

وي در سال 1318 خورشيدي و در مهد تفرش متولد شد وي ازجمله شبيه خوانهاي مشهور است که اين حرفه را از اوان کودکي نزد پدر خويش آموخت و توانست نسل فعلي شبيه خواني ايران را پرورش دهد.
[IMG][/IMG]
استاد حيدري، محقق و نسخه نويس، هنرمندي است زبردست در اجراي نمايش تعزيه و از جمله معدود شبيه خوانهايي است که مطالعات تحقيقاتي در زمينه تعزيه و تاريخ اسلام داشته و در راه اصلاح تحريفات موجود در تعزيه نامه ها تلاشهاي فراواني کرده و اين ويژگيها، وي را از ساير شبيه خوانها متمايز ساخته است.

او که از صدايي شيوا بهره مي برد، آشنايي کامل به دستگاه هاي موسيقي اصيل سنتي دارد و به گفته شبيه خوانهاي صاحب نام معاصر، استادي مسلم و جزو برجسته ترين شبيه خوان هاي اين سرزمين است.

دکتر سيدمحمد ميرشکرايي در مورد رضا حيدري مي گويد: وي تعزيه خوان هنرمند و مشهور است که با وجود داشتن نزديک به 68 سال سن در حرکات و در کشش صدا جوانان را وامي گذارد.

و از اين دست در تفرش و کم نيستند و اينها تنها نمونه هايي هستند از خيل تعزيه خوانان معروف تفرش

تعزيه، ميراث فرهنگى آئينى ملت ايران است و گرچه تعزيه‌خوان‌ها نيز هر سال خود را براى اين نمايش آماده مى‌کنند تا اين ميراث زنده بماند و نسل‌هاى بعد نيز از آن بهره ببرند با اين حال انتظاراتي دارند که به حق است.

وجود بيش از ده هاتعزيه خوان در تفرش در حالي است که پيش از آن اين تعداد دو و سه برابر اين تعداد بوده و تعزيه خواني فرهنگي مطرح در ميان مردم بوده است.

گرچه بخشي از رکود تعزيه به دليل توسعه رسانه هاي گروهي مانند تلويزيون است با اين حال اين هنر بيش از اين مي تواند در توسعه ديني و فرهنگي جامعه نقش داشته باشد.

صحنه هايي چون مادراني که کودکان خود را در آغوش شبيه خوان امام حسين مي دادند و از کاسه آبي که در دستان حضرت عباس بود مي خورند، کمرنگ شده است اما اعتقاد مردم کمرنگ نشده و همچنانکه در هئيتها سينه زني مي کنند و در نوحه ها اشک مي ريزند به لحظه لحظه مظلوميتي که امام حسين در تعزيه مي کشد اعتقاد دارند و شايد نمود بيشتر فرهنگ تعزيه در گروي رفع مشکلات سر راه اين هنر ديني و آئيني است.

دغدغه اصلي تعزيه خوانان توجه به اين هنر ديني است آنها نه دوست دارند تنها هنر خوانده شود و نه از هنر بي بهره باشد.

توجه به اصول اصيل تعزيه در اجرا، انتخاب تعزيه خوان، ايجاد زمينه هاي تعزيه خواني و حمايت علما و مسئولان از اجراي تعزيه و جلوگيري از تشريفاتي شدن اين هنر ديني مهمترين خواست تعزيه خوانان تفرش است.
[IMG][/IMG]
تعدادي از شبيه خوان هاي تفرش 

- پرويز آبايي
- داوود آبايي
- نقي بياتي
- علي ترابي
- حميد حيدري
- رضا حيدري
- عباسعلي حيدري
- مجتبي حيدري
- محمد رضايي-افتحي-ابوالفضل صابري
-ابوالفضل ابایي-حميد شاه حسيني-جواد مومني-

نوشته شده در 7 آذر 1389برچسب:تعزيه تفرش,ساعت 5:39 توسط داود مشهدي|


در زمانهاي قديم چيزي به نام صنايع دستي به مفهوم و مصرف امروزي وجود نداشت. بلکه شاغلين در حرفه هاي مختلف از روي ذوق و هنر استعدادي خود جنبه هاي زيباسازي به محصولات خود مي دادند. پس ريشه صنايع دستي را مي بايست در استادان مشاغل قديمي مختلف يافت که به منظور تامين روزي خود و خانواده و همچنين به منظور نياز مصرف کننده دست به توليد محصولات مي زدند. نه براي تزئين صرف و دکوراسيون. 
مردم هر منطقه از روي وجود زمينه توليد و يا استعداد و شرايط جغرافيايي طبيعي محل سکونت خود دست به توليد محصولات مورد نياز زندگي خود مي زدند و براي جبران محصولات ديگري که دچار کمبود پان بودند به ناچار با برقراري ارتباط با ديگر مردم به عرضه محصولات مي پرداختند. 
براي نمونه در قديم کرباس بافي و توليد کبريت جز محصولات اهالي روستاي کهک بود و براي عرضه اين محصولات به بسياري از نقاط دور و نزديک سفر مي کردند. همين موضوع باعث مي شد استاداني در حال رفت و آمد به ديگر مناطق باشند. 

آهنگري 
يکي از شاخص ترين استادان آهنگري که براي ساخت ابزار آلات کشاورزان از تفرش به منطقه رودبار سفر مي کرد مرحوم استاد اکبر حاجيان آهنگري مستعد و مبتکر بود که حتي با وجود بي سوادي وقتي پاي پياده به روستاهاي رودبار مي رفت و سفارش و يا بيعانه مي گرفت و ماهها بعد محصولات ساخته شده را براي تحويل به آنجا مي برد. اسامي همه افراد و تمامي حساب و کتابها را در حافظه خود نگاه مي داشت. استاد حاجيان بعدها يک کارگاه آهنگري ثابت در بازار ترخوران به راه انداخت و تا سن 83 سالگي به ساخت ابزاري مانند : انواع قيچي – داس- تبر- تيشه- کلنگ – شانه قالي بافي- انواع کارد و چاقو پرداخت. کاردهاي ساخت ايشان در سطح استان مرکزي معروف است. استاد حاجيان در آخرين ماه هاي عمر خود هم مجبور بود چکش سنگين بر آهن گداخته بکوبد زيرا حق و حقوقي به نام بازنشستگي براي چنين استادان بزرگي وجود ندارد. 

گيوه دوزي 
بدون کفش زير پا نمي توان به کار فعاليت پرداخت. استادان گيوه دوز زيادي در محله ترخوران (بازار) وجود داشتند و به توليد گيوه هاي محکم و دست و دوز مي پرداختند که جوابگوي کار کشاورزان در مزارع و بيابان باشد. استاد عباس فضلي از آخرين و بهترين گيوه دوزان تفرش محسوب مي شود. 

تنور سازي 
در هر خانه وجود يک تنور بسيار واجب بوده و خانه قديمي را نمي توان يافت که در آن تنوري نصب نشده باشد . فن ساخت تنور بسيار خاص و متقاوت بوده و با آن که از گل ساخته مي شود اما مراحل ساخت آن هيچ شباهتي به سفالگري ندارد. مر حوم استاد ولي اله قاسمي از آخرين و بهترين تنور سازان تفرش و يا حتي استان مرکزي بود و چقدر افسوس که اين اساتيد ماهر شاگردي ندارند که علم و هنر خود را به نسل هاي آينده انتقال دهند. 

قاليبافي و گليم بافي 
قاليبافي را مي توان گل سرسبد هنر ايراني دانست و در جهان به آن افتخار کرد. قاليبافي و گليم بافي در زمانهاي قديم در اين منطقه داراي رونق خاصي بود . در سه منطقه رودبار – تفرش – فراهان سه سبک و نقش متفاوت وجود داشت هرکدام داراي نقش انحصاري براي خود بودند مانند نش بازرجان – فيض آبادي و فراهان که داراي شهرت جهاني نيز هستند. اما افسوس که توليد و بافت قالي در اين سه منطقه تقريبا به صفر رسيد ه است. 
مس 
در استان مركزي از قديم حرفه مسگري رايج بوده است اما امروزه با روي كار آمدن ظرف هاي استيل، ملامين، بلور و چيني ، اين صنعت با ركود بسيار روبرو شده است.
در اراك به جز معدود استادان قديمي ، ديگر كسي به اين حرفه اشتغال نمي ورزد. اما در شهرستان تفرش اين حرفه به صورت ديگري جلوه كرده است: ساخت ظروف مسي فانتزي و كوچك.
اساس اين كار الگوبرداري از ظروف مسي بزرگ، مانند پارچ، آفتابه، سيني، ديزي، تاس، هاون و ديگر ظروف است و در ساخت آن كه مشتمل بر 30 قطعه هستند ابزار مخصوص، حوصله و دقت بسيار دخالت دارد.
اين ظروف خيلي كوچك خيلي سريع مورد استقبال مردم و گردشگران قرار گرفت و افراد مختلفي وارد بازار اين هنر شده و مشغول توليد و عرضه اين محصولات شدند. از اينجا بود كه اين محصولات جزو هنر اختصاصي صنايع دستي و اصلي ترين سوغات هنري تفرش شد. بيشترين سازندگان اين ظروف مسي جوانان و در پاره اي اوقات زنان هستند.
طرح ساخت ظروف مسي تزئيني و كوچك حدود 30 سال پيش (1355) توسط عبدالرضا كاظمي (همراه با برادر وي داوود كاظمي) هنرمندان ناشنواي تفرشي ابداع شده است.
هم اكنون اين هنرمند ناشنوا علاوه بر ساخت ظروف مسي ، به طراحي و ساخت وسايل قديمي مانند قفلهاي عهد قاجار، ترازو و قپان، كشكول و تبرزين، چراغهاي قديمي، سماور و درهاي قديمي مي پردازد. اين محصولات در شهرهاي اصفهان، تهران، زنجان، كرمان، مشهد و بسياري از شهرهاي ايران توزيع مي شوند. متاسفانه به دليل عدم وجود بسته بندي و نداشتن اسم و رسم، اين محصولات در هر شهري به هر نامي و با هر قيمتي به فروش مي رسد.
متاسفانه اين صنعت زيباي كهن به علت گراني مواد اوليه، نوسان بازار فروش و توجه ناكافي سازمان صنايع دستي ، رونق اوليه خود را به عنوان يك حرفه از دست داده و به حرفه اي تفنني و سرگرم كننده تبديل شده است. اين وظيفه ماست كه با حمايت ها و همفكري خود دست به اقداماتي بزنيم تا بتوانيم اين صنعت را به جايگاهي كه بايد داشته باشد برسانيم.



معرق با ساقه گندم
سرکار خانم بينا در حال حاضر مشغول به انجام اين هنر هستند و تابلوهايي را با استفاده از ساقه گندم تهيه مي نمايند.

خط و خوشنوسي از ديگر هنرهاي مردم تفرش بايد به خوشنويسي اشاره کرد که اساتيد و بزرگان زيادي را در اين زمينه داشته ايم. 

ساير : سبد بافي - گلدوزي - كبريت سازي قديم - كيسه حمام
 
 
نوشته شده در 6 آذر 1389برچسب:صنايع دستي,ساعت 6:0 توسط داود مشهدي|

 پرفسور دكتر سيد محمود حسابي

در سال 1281 (هـ. ش) از پدر و مادري تفرشي در تهران متولد شدند. چهار سال از دوران كودكي رادر تهران سپري نموده بودند كه به همراه خانواده (پدر، مادر، برادر) عازم شامات شدند. در 7 سالگي تحصيلات ابتدايي خود را در بيروت، با تنگدستي و مرارت‏هاي دور از وطن، درمدرسه كشيش‏هاي فرانسوي آغاز كردند و همزمان، توسط مادر فداكار، متدين و فاضله خود (خانم گوهرشاد حسابي) تحت آموزش تعليمات مذهبي و ادبيات فارسي قرار گرفتند. استاد، قرآن كريم را حفظ و به آن اعتقادي ژرف داشتند. ديوان حافظ را نيز از بر داشتته و به بوستان و گلستان سعدي، شاهنامه فردوسي، مثنوي مولوي، منشآت قائم مقام اشراف داشتند. 

 

پس از ورود به دوره متوسطه، جنگ جهاني اول آغاز شد، و به علت تعطيل شدن مدارس فرانسوي، پس از دو سال، براي ادامه تتحصيل، به كالج آمريكايي بيروت رفتنند و سپس در سن7 1 سالگي، موفق به اخذ ليسانس ادبيات گرديدند. در 19 سالگي ليسانس بيولوژي گرفته، سپس موفق به اخذ مدرك مهندسي راه و ساختمان شده و با نقشه‏كشي و راهسازي، به امرار معاش خانواده كمك مي‏كردند. ضمناً استاد در رشته‏هاي پزشكي، رياضيات و ستاره‏شناسي، تتحصيلات آكادميك داشتند. به خاطر قدرداني از زحمات وي، ششركت راهسازي فرانسوي كه در آن مشغول به كار بودند، ايشان را براي ادامه تحصيل، به كشور فرانسه اعزام كرد و در سال 1924 م به دانشكده برق اكول سوپريورد و الكتريسيته پاريس وارد و در سال 1925 م فارغ التحصيل شدند. هم زمان با تحصيل در رشته معدن، در راه آهن برقي فرانسه كار مي‏كردند، تا مهندسي معدن را گرفتند، و در معادن آهن شمال فرانسه و معادن زغال سنگ ايالت سار مشغول خدمت شدند. سپس به خاطر روحيه علمي كه داشتند، تحقيقات خود را در دانشگاه سوربن، در رشته فيزيك دنبال كردند و در سال 1927 م در سن 25 سالگي دانشنامه دكتراي فيزيك خود را با رساله حساسسيت سلولهاي فتوالكتريك با درجه عالي دريافت كردند. استاد با موسيقي سنتي ايراني و موسيقي كلاسيك غربي به خوبي آشنا، و در نواختن پيانو و ويولن تبحر داشتند. در چند رشته ورزشي كسب موفقيت نمودند، در شنا داراي ديپلم نجات غريق شدند.

 

دكتر محمود حسابي در طول عمر پربار خود، مصدر مشاغل و خدمات علمي و فرهنگي متعددي بودند كه چند نمونه از آن به اين شرح است:

- تأسيس مدرسه مهندسي وزارت راه و تدريس در آنجا (1306 هـ. ش)
- نقشه برداري و رسم اولين نقشه مدرن راه ساحلي سراسري ميان بنادر خليج فارس، تأسيس دارالمعلمين عالي و تدريس در آنجا (1307 هـ. ش)
- ساخت اولين راديو در كشور (1307 هـ . ش)
- تأسيس دانشسراي عالي و تدريس در آنجا (1308 هـ. ش) 
- ايجاد اولين ايستگاه هواشناسي در ايران (1310 هـ. ش)
- نصب و راه اندازي اولين دستگاه راديولوژي در ايران (1310 هـ. ش)
- تعيين ساعت ايران (1311 هـ. ش)
- تأسيس بيمارستان خصوصي (گوهرشاد) به نام مادرشان (1312 هـ.ش)
- تدوين قانون و پيشنهاد تأسيس دانشگاه تهران و تأسيس دانشكده فني (1313 هـ.ش)
و رياست آن دانشكده و تدريس در آنجا (1315 هـ. ش)
- تأسيس دانشكده علوم و رياست آن دانشكده از (1321 تا 1327 و از 1330تا 1336هجري شمسي) و تدريس درگروه فيزيك آن دانشكده تا آخرين روزهاي حيات، 
- تأسيس مركز عدسي سازي- ديدگاني- اپتيك كاربردي دردانشكده علوم دانشگاه تهران، - مأموريت خلع يد ازشركت نفت انگليس در دولت دكتر مصدق و اولين رييس هيئت مديره و مديرعامل شركت ملي نفت ايران، 
- وزير فرهنگ دردولت دكترمصدق(1330هجري شمسي) 
- پايه گذاري مدارس عشايري و تأسيس اولين مدرسه عشايري ايران (1330هجري شمسي) 
- مخالفت با طرح قرارداد ننگين كنسرسيوم و كاپيتولاسيون درمجلس، 
- مخالفت با قرارداد دولت ايران درعضويت سنتو«باكت بغداد» درمجلس، 
- تأسيس اولين رصدخانه نوين درايران، تأسيس اولين مركز مدرن تعقيب ماهواره ها درشيراز (1335هجري شمسي) 
- پايه گذاري مركز مخابرات اسدآباد همدان (1338هجري شمسي) 
- تدوين قانون استاندارد و تأسيس مؤسسه استاندارد ايران (1333هجري شمسي) ژئوفيزيك دانشگاه تهران (1330هجري شمسي)، 
- استاد ممتازدانشگاه تهران (ازسال1350هجري شمسي)، 
- پايه گذاري مركز تحقيقات و راكتور اتمي دانشگاه تهران و تأسيس سازمان انرژي اتمي و عضو هيئت دائمي كميته بين المللي هسته اي(1330 - 1349هجري شمسي) 
- تشكيل و رياست كميته پژوهشي فضاي ايران و عضو دائمي كميته بين المللي فضا (1360هجري شمسي) 
- تاسيس انجمن موسيقي ايران، مؤسس و عضو پيوسته فرهنگستان زبان ايران(1349هجري شمسي) تا آخرين روزهاي فعاليت. 
- فعاليت دردونسل كاري و آموزش 7 نسل استاد و دانشجو ازخدمات ارزنده پرفسور حسابي بشمار مي رود. 

استاد به چهارزبان زنده دنيا: فرانسه، انگليسي، آلماني و عربي تسلط داشته و همچنين به زبانهاي سانسكريت، لاتين، يوناني، پهلوي، اوستايي، تركي و ايتاليايي اشراف داشتند.
درزمينه تحقيق علمي: 25مقاله، رساله و كتاب ازاستاد چاپ شده است. تئوري« بي نهايت بودن ذرات» ايشان درميان دانشمندان و فيزيكدانان جهان شناخته شده است. نشان «كوماندور دولالژيون دونور» بزرگترين نشان علمي كشورفرانسه به ايشان اهداگرديده است. استاد تنها شاگرد ايراني پرفسور اينشتين بوده و درطول زندگي با دانشمندان طرازاول جهان نظير« پرفسور انيشتين، شرودينگر، بورن، فرمي، ديراك، بوهر... و ادبايي چون آندره ژيد، برتراندراسل مرد اول علمي جهان» برگزيده شدند(1990م) و دركنگره 60سال فيزيك ايران(1366هجري شمسي) به عنوان پدرفيزيك ايران ملقب گرديدند. پرفسور دكترسيد محمود حسابي در12شهريور1371هجري شمسي در بيمارستان دانشگاه ژنو بدرود حيات گفتند. مقبره استاد بنا به خواسته خودشان درزادگاه خانوادگي ايشان در شهردانشگاهي تفرش قراردارد.

نوشته شده در 5 آذر 1389برچسب:دكترحسابي,ساعت 6:0 توسط داود مشهدي|

اغلب غارهاي تفرش مربوط به دوران دوم زمين شناسي است كه منشا تشكيل آن در رگه هاي آهكي ذكر شده است.
سه غار اول اين ليست با فاصله كمي از يكديگر در دل كوه و بر فراز روستاي كوهين قرار دارند. 

غارهاي شناخته شده عبارتند از 
1- غار علي خورنده، 
2- غار گاو خور
3- غار نويوئي يا نويوهي
4- غار پلنگ
5- غار دام دام تلخاب
6- غار امجك (كه در 2-3 سال گذشته شناسايي و مورد بازديد غارنوردان قرار گرفته است.)

غار علي خورنده
در فاصله 3 كيلومتري جنوب غربي تفرش و در ارتفاعات كوه نقره كمر معروف به خشه قرار دارد وبراي رسيدن به آن مي بايد از روستاي كوهين عبور نمود و از ديواره اي به طول تقريبي 15 متر است و شامل 3 بند مي باشد صعود كرد. وروديه غار با شيب ملايم به تالار اصلي كه در آن حوضچه هايي قرار دارد مي رسد. در طرف راست چاهي به عمق 5 متر واقع است كه به "حمامك" شهرت دارد همچنين حفره ديگري نيز در اين غار وجود دارد كه به "مسجدك" معروف است. در سقف و ديوار اين غار استلاكيت ها و استلاكميت ها مشاهده مي شود. 

غار گاو خور
يا گوخل (خل در لهجه محلي به معني سوراخ است) اين غار با فاصله اي كمتر از دويست متر در همان مختصات غارعلي خورنده قرار دارد و تالاري بسيار بزرگ دارد كه به راهرويي به طول 100 متر منتهي مي شود و بعد از آن حوضچه غار قرار دارد. 

غار امجك 
[IMG][/IMG]
در منطقه رودبار و در ارتفاع 1900 متري از سطح دريا و در فاصله 63 كيلومتري شمال غربي تفرش بر فراز دره سلطان امجك قرار گرفته است. ورودي آن ديواره اي به طول 12 متر دارد كه براي ورود به آن بايد با كمك ابزار از اين ديواره گذشت. در آنجا نردباني به طول 10 متر ساخته شده و پس از فرود منطقه استلاكيت ها و استلاكميت ها قرار دارد كه به علت اينكه تاكنون كسي به آن دسترسي پيدا نكرده است بكر و دست نخورده باقي مانده و پايين تر از آن دهليزي با حوض پرآب ديده مي شود. همچنين دو ديواره به ارتفاع 7 متر و ديگري به ارتفاع 2 متر در مسير غار نوردان قرار مي گيرد و در انتها راهرويي با مجموعه بسيار زيبايي از گلفشنگ هاي سقف . ديوار، ما را به انتهاي غار كه زيستگاه خفاشان است هدايت مي كند.
[IMG][/IMG]
[IMG][/IMG]
[IMG][/IMG]
عكس از زيبا دلان
    

نوشته شده در 4 آذر 1389برچسب:غارهاي تفرش,ساعت 6:0 توسط داود مشهدي|

 در لايه هاي زيرين منطقه تفرش، سفره هايي از آب معدني وجود دارد كه به صورت خودجوش از جاي جاي اين منطقه به سطح زمين جريان پيدا كرده اند. 

اصلي ترين چشمه آب معدني تفرش به «آب گرّاب» يا «آب گرو» معروف است كه در 5 كيلومتري غرب شهر و در محلي به نام «تخته شور» قرار دارد. مجموعه اي از دهها چشمه كوچك ديگر تا شعاع چند صد متر «آب گرو» وجود دارد كه به آنها «آب قلَّك» مي گويند. 

آب گرو 
اين چشمه آب معدني در 5 کيلومتري شهرستان تفرش و بين روستاهاي کبوران و تراران از زمين خارج مي شود. اين ناحيه از رسوبات آبرفتي پوشيده شده است و در برخي نقاط زمينهاي دوره کرتاسه وائوسن تا ميوسن نيز ديده مي شود. آب همراه با گازکربنيک فراوان از زمين خارج مي شود. 
اين آب از دسته آب هاي بيکربناته کلسيک و کلروره سديک بوده و از لحاظ ميکروبي داراي آلودگي است و قبل از مصرف بايد استخراج صحيح انجام شود. 
نوشيدن اين نوع آبها باعث ازدياد ترشحات دستگاه گوارشي شده و به هضم غذا و تخليه معده کمک مي کند. همچنين باعث بهبود متابوليسم پروتيدها شده ، قند خون را پايين مي آورد و باعث دفع اسيد اوريک مي شود. استحمام در اين آبها، اثر تسکيني داشته و باعث انبساط عروق و ازدياد ادرار مي شود. آثار فارماکودینامیک چشمه :
1- افزایش جریان خون پوستی و قرمز شدن پوست .
2- پایین آمدن فشار خون ( به طور موقتی )
3- آهسته شدن نبض
4- تسکین عمومی بدن
5- افزایش ضرایب اکسیداسیون گوگرد
6- افزایش دفع ادرار
7- پایین آمدن قند خون و ادرار ( در بیماران مبتلا به قند )
خواص درمانی چشمه :
1- نوشیدن :
آشامیدن کمی از آب چشمه قبل از غذا ، کمک به هضم غذا و باعث ازدیاد ترشحات گوارشی می گردد ولی پس از غذا ، آشامیدن مقدار بیشتری از این آب ، دارای خاصیت تسکینی است و به تخلیه معده کمک می کند . این آب باعث ازدیاد مواد تشکیل دهنده صفراء شده و همچنین باعث تحریک انقباض های وزیکولر می گردد .
آشامیدن آب چشمه ، باعث بهبود متابولیسم پروتئید ها می شود . قند خون را پایین می آورد و دفع اسید اوریک را زیاد می کند . باید یاد آور شد که آب چشمه از نظر میکروبی دارای آلودگی بوده که قبل از مصرف بایستی تصفیه گردد .
2- استحمام :
استحمام در این آب اثر تسکینی داشته ، همچنین باعث باز و بسته شدن عروق می گردد . هنگام استحمام نبض کند می شود و میزان ادرار بالا می رود :79:
اين آب شبيه آب معدني رويات فرانسه مي باشد. 
[IMG][/IMG]
چاه ديوانه 
چاه آب فشاني در داخل شهر (واقع در پارك حكيم نظامي) وجود دارد كه هر چند وقت بكبار فوران مي كند. عمق اين چاه حدود 200 متر مي باشد و به قصد آب شرب شهر حفر شده بود. در اوايل حفر چاه، فوران آب 50 دقيقه و زمان استراحت 10 دقيقه بود. اما اكنون پس از گذشت 20 سال فاصله زماني فوران آب به يكبار در روز تقليل يافته است. اين آب فشان به «چاه ديوانه» معروف است. اين آب هاي معدني خوردني نيستند و فرمول شيميايي آنها بيكربانته كلسيك و كلروه سديك Ca(Hco3)2NaCl مي باشد و در هنگام جوشش با گاز CO2 همراه هستند. در جهان فقط يك آب معدني ديگر با اين مشخصات وجود دارد، آن هم چشمه رويا (Royat) در فرانسه مي باشد
 
 
نوشته شده در 3 آذر 1389برچسب:آب گرّو,ساعت 6:0 توسط داود مشهدي|

 آغاسته کردن :پر کردن 
پتله:گندمپخته و دستاس شده 
اسباركردن:بيل زدن
تنده گیره زرد الوی درشت 
چقلی :شکایت 
خسگول : مدفوع الاغ 
گیلیوار : مار مولک 
مزگو: هاون سنگی 
واج رفتن:سرگرم شدن 
ملیچ:گنجشک 
سوک : کنج -گوشه 
چپوش : بز نر 
غلو : زیاد 
زءیر : اسهال 
رشمه : طناب 
دارتک : دارکوب 
دانگو : مغز بادام تلخ بو داده 
خش خشک : اهسته اهسته 
چپال : چپ دست 
خسنک : بختک کابوس 
پت : پوزه 
بوا کور : جغد 
قزقان : دیگ 
اسدوم : انبر 
اسگلیدن: پاره شدن 

 

نوشته شده در 2 آذر 1389برچسب:فرهنگ اصطلاحات تفرش,ساعت 7:21 توسط داود مشهدي|

 

 

درختان معروف تفرش 
تفرش به شهر گردو و بادام معروف است. درختان كهنسال چنار نيز در جاي جاي تفرش وجود دارند كه عمر آنها بعضا به هزار سال مي رسد. اين درختان معمولا در كنار مكان ها و بناهاي تاريخي واقع شده اند. 

درخت چنار 
بزرگترين چنار در كنار «مسجد جامع ششناو» و ديگري در روستاي «دينه گرد» يا «دينيجرد» در كنار بقعه عزيز پيغمبر(ص) قرار دارد كه 9 متر محيط و 8/2 متر قطر دارد. 

درخت گردو 
بزرگترين درخت گردو با محيط 6 متر و قطر 9/1 متر در روستاي تراران بالا (دلارام) قرار دارد. اين درخت داراي 5 شاخه اصلي است که هر يک خود به اندازه يک درخت تنومند است. و سالانه 15000 عدد گردو مي دهد، در صورتي كه يك درخت بزرگ گردو در سال حداكثر 3000 عدد گردو محصول مي دهد.
درخت چناروقف محله
بامحیط7متروارتفاع13متردرکنارمسجدتاریخی وقف محله قراردارد
درخت چنار ميانده
اين درخت با ارتفاع 12متر جلوي تكيه ميانده قرار دارد
نوشته شده در 1 آذر 1389برچسب:درختان كهنسال,ساعت 6:37 توسط داود مشهدي|


آخرين مطالب
» حسینعلی خان مصفا تفرشی معروف به نکیسا
» عکسهایی از طبیعت زیبای مرگه
» دره چندلان
» كاروان عاشورا
» روستاي كبوران
» بازرجان
» آسياب هاي تفرش
» قلعه هاي تفرش
» علامه طبرسي
» آب انبار موزه بلور
» اماكن ديدني تفرش
» امامزاده احمد كوهين
» منزل تاريخي ميرفخرايي
» استاد عباس سحاب
» عكسهايي از چهار فصل تفرش
» آب انبار مشهد
» ماه محرم در تفرش
» ابراهيم كاريابي پدر عمران وآباداني تفرش
» امامزاده محمد
» تفرش مهد تعزيه كشور
Design By : Pars Skin